חדשות

NEJM: פגיעה בזיכרון וירידה קוגניטיבית בחולי לונג קוביד

תוצאות מחקר חדש מספקות ראיות מספריות לערפל המוח ולבעיות במיקוד ובזיכרון שמאפיינות את הסובלים מלונג קוביד ממושך

לונג-קוביד, אילוסטרציה

לונג קוביד עלול להוביל לירידה קוגניטיבית, במיוחד ביכולת לזכור, לנמק ולתכנן. כך עולה ממחקר שפורסם ביום ד' בכתב העת The New England Journal of Medicine.

החוקרים מצאו עוד כי אם תסמיני הלונג קוביד ישתפרו גם הפגיעה הקוגניטיבית הקשורה אליהם עשויה להשתפר. מהמחקר עלה כי לאנשים שחוו תסמינים ארוכים של קוביד במשך חודשים ובסופו של דבר החלימו מהם היו ציונים קוגניטיביים דומים לאלה שהחלימו במהרה.

בדיקות קוגניטיביות של כ-113,000 איש באנגליה מצאו כי אצל מי שסבל מתסמינים מתמשכים של לונג קוביד היה הציון נמוך שווה ערך ל-6 נקודות IQ בהשוואה לאנשים שמעולם לא נדבקו בנגיף. מי שחלה בנגיף, גם אם היה חולה לזמן קצר אך לא סבל מתסמינים קיבל ציון נמוך במעט (3 נקודות) בהשוואה למי שמעולם לא נדבקו בנגיף.

ההבדלים בציונים הקוגניטיביים היו קטנים יחסית, ומומחי נוירולוגיה הדגישו כי התוצאות לא מרמזות שהידבקות בנגיף הקורונה או התפתחות לונג קוביד גורמים לליקויים עמוקים בחשיבה ובתפקוד. עם זאת, לדבריהם, הממצאים חשובים כיוון שהם מספקים ראיות מספריות לערפל המוח ולבעיות במיקוד ובזיכרון שמאפיינות את מי שסובלים מלונג קוביד.

במאמר על המחקר ב-New York Times, מצוטטים נוירולוגים המציינים כי התוצאות תואמות למחקרים קטנים יותר שמצאו אותות של פגיעה קוגניטיבית כתוצאה מהמחלה. אחד מהם אף תהה האם יש קשר בין הירידה הקוגניטיבית הזו לדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

המחקר, בהובלת חוקרים מהאימפריאל קולג' בלונדון, כלל 112,964 מבוגרים שהשלימו הערכה קוגניטיבית מקוונת במהלך חמשת החודשים האחרונים של שנת 2022. כ-46,000 מהם (41%) דיווחו שלא חלו בקורונה, 46,000 אחרים שהשתתפו במחקר אמרו שהמחלה שלהם נמשכה פחות מארבעה שבועות.

לכ-3,200 אנשים היו תסמינים שנמשכו ארבעה עד 12 שבועות לאחר ההדבקה וכ-3,900 אנשים סבלו מתסמינים מעבר ל-12 שבועות, בחלקם הם אף נמשכו שנה או יותר. מתוכם, 2,580 עדיין סבלו מתסמיני לונג קוביד בזמן שעברו את המבחן הקוגניטיבי.

המבחן כלל שמונה משימות שנועדו להעריך מיומנויות כמו תכנון מרחבי, חשיבה מילולית והגדרות מילים, יחד עם היבטים של זיכרון.

הציונים הנמוכים ביותר נראו בדרך כלל אצל אנשים שנדבקו בנגיף בשלב מוקדם יותר במגיפה, לפני שחיסונים וטיפולים אנטי-ויראליים היו זמינים. נמצא כי לאנשים שחוסנו היו  ביצועים טובים יותר מאלה שלא חוסנו ואנשים שנדבקו יותר מפעם אחת קיבלו ציון נמוך רק במעט מאלה שנדבקו פעם אחת.

רוב משתתפי המחקר, כולל אלה שפיתחו לונג קוביד, לא אושפזו והמחלה שלהם היתה קלה, אך מי שאושפזו קיבלו תוצאות קוגניטיביות נמוכות יותר. 228 המשתתפים במחקר שאושפזו  ביחידות לטיפול נמרץ קיבלו ציון נמוך יותר, שווה ערך ל-9 נקודות IQ, בהשוואה לאנשים שלא נדבקו.

משתתפים במחקר שעדיין סבלו מתסמיני לונג קוביד, כמו ערפל מוחי, הפגינו קשיים במבחנים של מיומנויות תפקוד ניהולי כמו תכנון והתמקדות והתקשו ליצור זכרונות חדשים.

נושאים קשורים:  לונג קוביד,  קורונה,  קוגניציה,  בעיות זיכרון,  חדשות,  מחקרים
תגובות