חדשות

עלה לחמישה מספר המתים ממחלת הריאות הקשורה בסיגריות איוד

ה-CDC הוציא אזהרה מפני שימוש בסיגריות אלקטרוניות | רשויות הבריאות בארה"ב דוגמות את מחסניות האיוד של משתמשים שחלו ובין השאר נמצאו בהן רמות קיצוניות של החומר הכימי ויטמין E אצטט וקנאביס

סוגי סיגריה אלקטרונית ומחסניות מילוי. אילוסטרציה

ה-CDC אישר אמש (מוצ"ש) כי מספר מקרי המוות ממחלת הריאות החמורה, העלומה עדיין, שקיים חשד כי היא קשורה באיוד - vaping  - הוא עתה חמישה. חמשת מקרי המוות, נכון למוצ"ש, הם במדינות אילינוי אורגון, אינדיאנה, מינסוטה וגם בלוס אנג'לס. במינסוטה מדובר בבן 65 עם היסטוריה של מחלת ריאות כרונית אבל הפעם המחלה אצלו היתה אקוטית במיוחד ונקשרה לאיוד, כאשר המחסנית הכילה THC לא חוקי.

בלוס אנג'לס החקירה נמשכת אבל נכון לאמש נמסר בתקשורת כי מדובר בחולה כרוני כבן 55, כאשר האיוד הוגדר על ידי הרשויות כפוטנציאל אפשרי למותו. מקרה אחר הוא של צעיר ממדינת אינדיאנה. מספר החולים עלה, נכון לסוף השבוע, ל-450 ב-33 ממדינות ארה"ב, כולל איי הבתולה.

בעקבות זאת הוציא ה-CDC אזהרה במסיבת עיתונאים מפני שימוש בסיגריות אלקטרוניות והאזהרה חד משמעית. בלוס אנג׳לס רשות הבריאות המקומית קראה להפסיק שימוש.

שלל הנתונים ההולכים ומצטברים בפרשה הזאת, לרבות ממצאים בהקשר הכימי, מלווה גם במספר רב גדל והולך של שאלות שאין להן תשובות, לפחות כרגע.

בנוסף להודעה הרשמית, הדגיש ה-CDC כי בשלב זה "עדיין לא ניתן להצביע באופן חד משמעי על זיהוי של מקור או גורם אחד להתפרצות המחלה הנשימתית החמורה הקשורה באיוד", וזאת אף על פי שראשי שירותי הבריאות במדינת ניו יורק דיווחו קודם לכן שנתגלו בבדיקות מעבדה אצלם עקבות של החומר הכימי ויטמין E אצטט שנמצאו במחסניות האיוד שהכילו קנאביס ושהחומר הכימי הזה כנראה גרם, להערכתם, לפחות לכמה ממקרי התחלואה. חברת ג׳ול מיהרה להודיע כי במחסניות האיוד שלה אין THC או ויטמין E אצטט.

ביום שישי דיווחו כלי התקשורת בארה"ב בהרחבה כי החקירה בדבר הקשר שבין השימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות לבין מחלת הריאות החמורה הניבה את גילוין של רמות קיצוניות של החומר הכימי ויטמין E אצטט (vitamin E acetate) שנמצא כמעט בכל מחסניות האיוד שהכילו כאמור גם קנאביס ושנשלחו לאנליזה כימית במעבדה של מחלקת הבריאות במדינת ניו יורק. בדיווחים השונים נמסר כי הבדיקות המעבדתיות נעשות על פי הנחיות ה-CDC, בכל מדינה שבה דווח על חולים, וזאת בנוסף לבדיקות הנעשות בידי הרשויות הפדרליות.

כל אחד מהמאושפזים בניו יורק סיפק את המוצר שבו השתמש כדי שיעבור בדיקות מעבדה. עתה מתמקדת עיקר החקירה במחסניות האיוד שהכילו גם את החומר הכימי הנ"ל. נמסר כי הוא בטעם של סוכריות.

ויטמין E אצטט אושר כתוסף מזון אך לא כנוזל אידוי

ויטמין E אצטט זמין כתוסף מזון, נמסר בדיווח, אלא שהוא לא אושר להיות מוסף למוצרי האיוד – אישור הנדרש על ידי היחידה שאחראית על תכנית המריחואנה הרפואית (קנאביס רפואי) במדינת ניו יורק. החומר הזה לא נמצא במחסניות מבוססות הניקוטין שעברו בדיקות מעבדה על ידי מחלקת הבריאות בניו יורק.

המפקח על הבריאות במדינת ניו יורק, ד"ר הווארד צוקר, פרסם הודעה כתובה שבה נאמר: "מספר המקרים של החולים במחלה הנשימתית הנקשרת לאיוד ממשיך לעלות בכל רחבי מדינת ניו יורק". ד"ר צוקר שב והדגיש כי מחלקת הבריאות מזהירה מפני השימוש במוצרי האיוד (קרי מחסניות לסיגריות האלקטרוניות) שנרכשו בשוק השחור. כמו כן נקרא הציבור להיות ערני לגבי כל מוצרי האיוד שבהם נעשה שימוש ולדווח מיידית לכל ספק שירותי בריאות ורפואה אם בעקבות השימוש הופיעו תסמינים בלתי רגילים.

"באופן כללי", הדגיש בהודעת, "איוד של רכיבים (כימיים) לא ידועים הוא מסוכן לבריאות ואנחנו ממשיכים לבדוק את כל האופציות כדי להיאבק בבעיה זאת שהיא בתחום בריאות הציבור".

בהודעה הודגש כי ויטמין E אצטט כשלעצמו איננו ידוע כגורם נזק כאשר הוא נצרך כתוסף ויטמין מאושר או כאשר מורחים חומר זה בצורתו הנוזלית-שמנונית על העור. אבל עתה נחקרים האפקטים הבריאותיים שלו כאשר הוא נשאף לריאות, "מאחר שהתכונות דמויות-שמנוניות (oil-like properties) שבו עלולות להיות קשורות עם התסמינים שהופיעו אצל החולים במחלת הריאות" .

עד סוף השבוע דווח למחלקת הבריאות של מדינת ניו יורק על 34 חולים במחלת הריאות החמורה. הם בני 46-15. כולם השתמשו לפחות במחסנית איוד אחת שהכילה גם קנאביס לפני שחלו ואושפזו.

הפרופסור לאונקולוגיה ופרמקולוגיה מאסייז' גונייביץ' (Macieje Goniewicz) ממרכז הסרטן המשולב רוזוואל פארק, המתמחה בטוקסיקולוגיה, אמר: "נראה שיש משהו ברכיבים שבמוצר שגורם לנזק".

ד"ר שרון לוי, מנהלת התכנית לטיפול בהתמכרות בקרב נוער ומתבגרים מבית החולים לילדים בבוסטון, הוסיפה: "יש עוד הרבה נושאים לא-ידועים בכל הנוגע למה שמכילים נוזלי האיוד וכיצד הם משפיעים על המשתמשים בהם. אני מקווה שאנשים יכירו בכך שאלו אינם מוצרים לא-מזיקים כפי שלעתים מציגים אותם בפרסומות. חובה למצוא דרך יותר טובה לפיקוח ורגולציה על המוצרים שמגיעים לידי הציבור. הבעיה האקוטית הנוכחית רק מאירה את הפוטנציאל לבעיות ארוכות טווח שקיים עקב החשיפה החוזרת למוצרים אלה. גם כאשר נסלק את הויטמין E אצטט מכל המוצרים עדיין לא תתקבל התמונה במלואה".

דובר ה-FDA מסר כי עד כה נתקבלו לצורך בדיקות המעבדה יותר מ-100 דגימות של מחסניות איוד. "אין מדובר כרגע ברכיב אחד ומסוים שזוהה בכל הדגימות שהגיעו לידינו.  בדיקות המעבדה נועדו להשלים את הפאזל והציבור יקבל את המידע במלואו".

לא בכל הדגימות זוהתה נוכחות ויטמין E אצטט

אלא שבהקשר לחשד שעלה על ידי הרשויות בניו יורק לגבי ויטמין E אצטט, יש לציין גם כי במאמר שפורסם בסוף השבוע ב-New England Journal of Medicine מיד לאחר הודעת ה-CDC לגבי מקרה המוות השלישי, הטילו מחבריו ספק שהחומר הכימי המסוים הזה יכול להיות גורם למחלה. הדיווח ב-NEJM הוא של צוות חוקרים מאוניברסיטת יוטה. הם תיארו בו שישה מקרים של חולים - ובו נאמר (כך במקור):

, "A notable and consistent feature of the cases we report is the presence of lipid-laden macrophages seen with oil red O staining in BAL [bronchoalveolar lavage] samples that are not attributable to aspiration of exogenous lipoid material." Vitamin E acetate is a lipid compound.

"ברצוני להדגיש כי נדרש מידע רב נוסף כדי לקבוע איזה מוצר או מוצרים ספציפיים או רכיבים כימיים מעורבים במחלה", מסרה נציגה רשמית של ה-CDC, ד"ר דנה מיניי-דלמן (Meaney Delman) לתקשורת האמריקאית. היא הוסיפה כי החקירה בפרשה נמשכת "כדי להבין טוב יותר את היחסים האמיתיים הקיימים בין המוצרים הספציפיים או החומרים לבין המחלה שאנחנו רואים עתה אצל המטופלים".

נכון לאתמול, מספר דגימות המחסניות שנחקרות עתה בידי ה-CDC עלה ל-120. כל המוצרים הללו הגיעו מאנשים שהשתמשו בהם וחלו. האנליזה הכימית מכוונת לבירור הנוכחות של מגוון רחב של חומרים כימיים במחסניות האיוד, ביניהם ניקוטין, THC וקנאבידואידים אחרים, תוספים שונים ורכיבים כימיים אחרים, בכלל זה מחומרי הדברה וקוטלי חרקים, אופיואידים, טוקסינים ורעלים. בשלב זה האנליזות הכימיות מספקות "תוצאות מעורבות". לא בכל הדגימות זוהתה נוכחות ויטמין E אצטט, הודיע ד"ר מיץ' זלר מנהל המרכז למוצרי טבק ב-FDA.

בדיווח נוסף ב-NEJM שלשום - על בסיס ניתוח של 53 מקרי התחלואה המדווחים מאז חודש יולי על ידי רשויות הבריאות במדינות אילינוי וויסקונסין, נמסרו הנתונים הבאים:  83% מהמטופלים במחלה היו גברים בגיל חציוני 19. 98% מהם הציגו תסמינים נשימתיים ו-100% תסמינים מערכתיים נוספים. 81% דיווחו גם על תסמינים הקשורים במערכת העיכול.

כולם עברו הדמיות חזה. 94% נזקקו לאשפוז, מעל 50% הגיעו ליחידות טיפול נמרץ ו-32% נזקקו לצנרור – כלומר לחיבור לאביזרי תמיכה בנשימה. 84% דיווחו על מגוון של מוצרי איוד מכילי THC. לא נמסרו פרטים על הדרך והמקומות שבהם נרכשו מחסניות אלו.

שש קבוצות של רכיבים עם פוטנציאל טוקסי במחסניות האידוי

מעקב שנעשה במדינת אילינוי העלה כי השיעור החציוני החודשי של ביקורים אצל רופאים בהקשר למחלה הנשימתית החמורה עלה בין יוני לאוגוסט השנה כדי פי שניים לעומת התקופה המקבילה ב-2018.

במאמר מערכת שני שפורסם ב-NEJM הזהיר ד"ר ד"ר דייויד כריסטיני מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד מפני "מסקנות לא בשלות עדיין" בדבר המקור או הסיבות להתפרצות. הוא ציין כי אנליזות כימיות שנעשו בנוזלים שבמחסניות הסיגריות האלקטרוניות העלו שהם הכילו לפחות שש קבוצות של רכיבים בעלי פוטנציאל טוקסי: ניקוטין, קרבונילים, רכיבים כימיים אורגניים נדיפים כמו בנזן וטולואן (toluene), חלקיקים אחרים המכילים עקבות של אלמנטים מתכתיים ושנמצאו בתוספי הטעמים; אנדו-טוקסינים בקטריאליים וגם גלוקנים ממקור פטרייתי (fungal glucans). שני חומרי טעם, פלבורנטים כשלעצמם - דיאצטיל ופנטנדיול 2 ו-3 – הציגו, כפי שניסח המחבר, "ביטוי גני מבולגן (perturb gene expression) בהקשר לתהליכים הציטו-סקלטליים המתרחשים באופן נורמלי בתאי האפיתל הברונכיאליים".

בהמשך הוסיף: "האפקטים של הוספת ה-THC או CBD (רכיבים פעילים בקאנביס) לתערובת הזאת עדיין לא הוגדרו במלואם".

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  סיגריות איוד,  חדשות,  מקרה מוות,  קנאביס,  ויטמין E אצטט,  ניקוטין
תגובות