חדשות

נמצא חלון הזדמנויות שבו ניתן להעניק הגנה מוקדמת לבריאות המוח

מחקר בריטי חדש מגלה: לחץ דם גבוה באמצע שנות ה-30 לחיים מעיד על סיכון עתידי לבריאות המוח

בדיקת לחץ דם. צילום: שאטרסטוק

אנשים באמצע שנות ה-30 לחיים צריכים לבצע מעקב הדוק של לחץ הדם שלהם וזאת כדי להגן על בריאות המוח שעלולה להחמיר בשלב מאוחר יותר של החיים, כך נטען במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Lancet Neurology.

החוקרים מיוניברסיטי קולג' לונדון הדגישו כי נמצא "חלון הזדמנות" להעניק הגנה לבריאות המוח והוא נמשך עד תחילת שנות ה-50 של האדם. טיפול נאות יסייע בנושא זה וימנע הופעת מחלות מוח בשנים המתקדמות של החיים.

החוקרים עקבו אחר 500 בני אדם שנולדו ב-1946 ונעשה קישור בין יתר לחץ הדם שלהם בתחילת גיל הביניים ועד שהופיעו נזקים בכלי הדם ונראו שינויים במוח - התכווצות במימדיו.

החוקרים הדגישו כי יתר לחץ דם ב"תקופה הקריטית" בשנות ה-30 וה-40 של החיים עלול להאיץ את הנזק למוח שיתגלה מאוחר יותר.

יש לציין שאין זו הפעם הראשונה שעלייה בלחץ הדם בגיל הביניים נקשרת לעלייה בסיכון לדמנציה, אלא שהפעם ביקשו עורכי המחקר להבין יותר בנושא הזה, מתי וכיצד זה מתרחש.

כל משתתפי המחקר עברו במהלכו מדידות לחץ דם וסריקות מוח. נמצא כי עליות בלחץ הדם בין גיל 36 לגיל 43 נקשרו להתכווצות שחלה במוח. "ידוע שעם הגיל, אצל כל אדם חלה התכווצות מעטה במוח, אבל הדבר מתבטא הרבה יותר בקרב אלה עם מחלות ניווניות של העצבים והמוח כמו דמנציה וסקולרית", נכתב בדו"ח המחקר.

בעוד שמשתתפי המחקר הזה לא הראו סימנים של פגיעה קוגניטיבית, החוקרים טוענים כי התכווצות המוח בדרך כלל מקדימה את ביטויי הפגיעה ולכן יש צורך במעקב צמוד אחרי אנשים לאורך השנים כדי לאתר סימנים מוקדמים.

עוד נמצא כי עלייה בלחץ הדם בין גיל 43 לגיל 53 נמצאה אף היא קשורה להופעת סימנים נוספים לנזקים בכלי הדם, או מה שמוכר גם במונח "שבצי מוח קטנים" – mini strokes, כאשר אותם אנשים מגיעים לשנות ה-70 שלהם.

פרופ' ג'ונתן סקוט (Schott), נוירולוג קליני במכון הנוירולוגיה ב-UCL שהוביל את המחקר, אמר: "ללחץ דם גבוה אפילו בשנות ה-30 של החיים עלול להיות אפקט מכריע על בריאות המוח שיתבטא ארבעה עשורים אחר כך. לכן, ניטור ומעקב וגם פעולות התערבותיות נועדו למקסם את בריאות המוח בתקופה מאוחרת של החיים וזו חייבת להיות יעד טיפולי בראשית גיל הביניים של האדם".

כיום שירותי הבריאות הממלכתיים בבריטניה, ה-NHS, מציעים סקר בריאות החל מגיל 40 אבל לכל היותר 50% מהמובטחים מבצעים אותם ונתוני המחקר החדש הצביעו שיש צורך לבצע ניטור לחץ דם מוקדם יותר .

פרופ' פול ליסון (Leeson) מומחה למחלות קרדיווסקולריות באוניברסיטת אוקספורד הוסיף: "אנחנו יודעים מכבר כי אנשים שיש להם יתר לחץ דם נוטים להציג מבני מוח ומרקמים שונים בהמשך החיים. עד כה הרופאים נחלקו בשאלה האם טיפול ביתר לחץ דם שיינתן לאנשים צעירים אכן מונע את השינויים הללו במוח. יש נטייה כיום להמתין עד גיל מאוחר יותר כדי להתייחס לבעיית לחץ הדם הגבוה מאחר שאנחנו יודעים שאז חלים במוח שינויים  חמורים יותר באופן מובהק וחד משמעי. לעתים זה כבר מאוחר. ממצאי המחקר תומכים לכן בגישה שיש כנראה תקופה קריטית בחיים כמו גילאי 40-30 שבה לחץ הדם מאיץ את הופעת הנזקים והשינויים במוח".

ד"ר קרול רוטלדג', מנהלת מכון המחקר הבריטי לאלצהיימר, הוסיפה: "לחץ דם גבוה באמצע החיים הוא אחד מגורמי הסיכון החזקים ביותר לדמנציה והדבר הנתון בשליטתנו הוא לנטר ולנהל את הבעיה כיאות". החוקרים סבורים כי טיפולים אגרסיביים כנגד לחץ דם גבוה מדי שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות עשויים לשפר את בריאות המוח בקרב הדור המבוגר של ימינו ויש צורך להמשיך ולבנות מערך של מעקב, זיהוי וטיפול כדי לנהל את בעיית לחץ הדם אפילו בקרב אנשים יותר צעירים ובראשית גיל הביניים שלהם.

נושאים קשורים:  לחץ דם גבוה,  מחלות מוח,  חדשות
תגובות